Mast lanceert met Crest een unieke online tool die de gezondheid van merken in kaart brengt. “Vooral technische sectoren en B2B dienstverleners zijn nog te weinig bezig met het bouwen van een onderscheidend merk”, zegt Jan Matthé, merkstrateeg bij Mast.
“Nog te vaak wordt een merk beschouwd als het geheel van uiterlijke kenmerken: het logo, de huisstijl, de baseline… Terwijl het vooral gaat over de mensen die achter je merk zitten en die elke dag mee vorm geven aan de merkbeleving van je klanten en van zichzelf.
Een merk zit dus zowat overal in je organisatie: in je positionering en je relatie met je klanten, maar ook in je missie en visie en de cultuur op de werkvloer.
Om al deze aspecten in kaart te brengen, ontwikkelde Mast een tool die meet hoe medewerkers zich voelen bij hun merk én hoe ze denken dat klanten hun merk ervaren.
Resultaat na twintig minuten
Na een test van twintig minuten geeft Crest precies aan waar het schoentje wringt. Zo kan je heel gericht en onderbouwd inzetten op de elementen van je merk die net dat duwtje nodig hebben.
“Het is een combinatie van onze jarenlange ervaring in merkstrategie en slimme AI-technologie”, vult zaakvoerder Bert Schols aan.
Op basis van de resultaten formuleert de tool welke concrete acties je kan ondernemen om je merk sterker te maken.

Laagdrempelige strategie
Een duidelijke merkpositionering wordt steeds belangrijker om relevant te blijven. Ook in sectoren die er traditioneel nog weinig aandacht aan besteden.
“Met Crest willen we bedrijven op een vlotte en laagdrempelige manier helpen om stappen te zetten in hun merkstrategie, zonder dat ze daarvoor al meteen een intensief strategietraject moeten doorlopen”, vertelt Bert.
Binnenkort is de tool publiek beschikbaar. “Momenteel laten we een beperkt aantal bedrijven toe zodat we de technologie nog verder kunnen finetunen”, aldus Bert.
Je kan de test wel al gratis aanvragen.