Tips & Tricks

Employer branding: maak van je merk een magneet

Merkstrateeg Jan

Google “employer branding” en je krijgt een overvloed aan vaktermen, theorieën, modellen en strategieën. Twee keer scrollen, zuchten, en dan maar besluiten dat het niks voor jou is?

Wat dacht je hiervan: wij verklappen jou hoe je tóch aan je employer branding kan beginnen in 3 eenvoudige stappen. Dus toch maar scrollen deze keer. Voor je ‘t weet, ben je aan het “employer branden” (is dat een woord?). 

Stap 1: Wees eens eerlijk

Stel jezelf de vraag: Komt 90% van jouw medewerkers met plezier naar het werk?

Wring je niet in bochten om deze vraag te beantwoorden. Volg je buikgevoel, en vooral: wees eerlijk, ook als het pijn doet. Benoem de olifant in de kamer als die er is. Was je antwoord volmondig “ja”, dan ben je klaar voor employer branding! 

Antwoordde je “nee”, dan is er eerst werk aan je bedrijfscultuur. En neem jezelf serieus, want als je die stap overslaat, loop je het risico om door de mand te vallen. 

Zit er ruis op je bedrijfscultuur, voer dan geen “good news show” op met je employer branding.  Het is verrassend hoe snel je medewerkers en sollicitanten dat doorprikken.

Stap 2: Mensen, mensen, mensen

Werken mensen graag voor jou? Fantastisch! Betrek je medewerkers dan ook in je merk. Vraag hen waaróm ze graag voor je werken. Daaruit leid je af wat jou als werkgever zo bijzonder maakt. Dat “vragen” hoeft geen zwaar, tijdrovend onderzoek te zijn. 

Bij Mast zweren we bij een fotoshoot. Op die manier brengen we spontaan het werkplezier in beeld en maken van het moment gebruik om een praatje te slaan met je medewerkers. Zo blijven ze binnen hun comfortzone en antwoorden ze vanuit het hart.

Naar aanleiding van 75 jaar Paesmans Autogroep maakte Mast voor het familiebedrijf een employer brand die pure menselijkheid uitstraalt. Zo wordt Paesmans Autogroep een aantrekkingspool voor nieuw talent.

Stap 3: Vertel een eenvoudig en oprecht verhaal

Stap af van die lange vacatureteksten en zwaarwichtige visieteksten. Millennials en Gen Z’ers willen vóélen dat jouw waarden in lijn liggen met wat zij belangrijk vinden. Zij nemen de kortste weg naar een blik achter de schermen: sociale media. 

Met een professionele en authentieke contentstrategie werkt je employer branding als een magneet. Mast toont hoe je medewerkers samenwerken, samen vieren, samen uitdagingen overwinnen en samen groeien. We laten jouw mensen zélf aan het woord, onverbloemd en oprecht.

Het lichtste metaal, de warmste mensen. De fotoshoot in het atelier zet de talenten van de medewerkers in de verf.

Om hun zoektocht naar gespecialiseerde ingenieurs makkelijker te maken, creëerden we een nieuw merk voor SB Heedfeld, met echte mensen aan het woord.

Je merkt het: employer branding is geen rocket science. Maar het helpt als je de juiste partners aan boord hebt.


Geschreven door Jan Matthé
Merkstrateeg bij Mast

Wil je ook graag opvallen?
Kom eens praten. We werken graag samen met fijne merken en mensen.

Contacteer ons

Meer inzichten