Inspiratie

Kleur en merk: een emotionele verbinding

Creative Director Rik Mockers aan het werk op het kantoor van Mast Agency

Tijdens onze strategische workshops vragen we altijd: “Met welke kleur associeer je je merk? En waarom?”

Wanneer we merken associëren met kleur, denken we bij rood al snel aan Coca-Cola, Heinz of Netflix. We herkennen merken niet enkel meer aan een logo of naam, maar ook door hun kleuren.

Kleur in een merk is meer dan enkel een visueel element. Ze geven een merk persoonlijkheid en verhaal. Groen, bijvoorbeeld, verbindt ons met natuur, groei en gezondheid. Daarom omarmen merken die we associëren met milieu of welzijn deze kleur, zoals Greenpeace en CM. Blauw roept gevoelens van vertrouwen, rust en betrouwbaarheid op. Vaak kiezen banken of verzekeringsmakelaars voor deze kleur, net zoals KBC en Allianz. Geel staat op zijn beurt voor warmte, vreugde en optimisme. Denk bijvoorbeeld aan de goudgele bogen van McDonalds.

Kleur is emotie

Maar de kracht van kleur in branding houdt niet op bij herkenbaarheid. Het is een taal van emotie, een die krachtige gevoelens en herinneringen opwekt.

Zo brachten we voor het merk van Coenen een smaakvol kleurenpalet met rode tinten dat nostalgie opwekt. Of een vibrant kleurenpalet voor Proactify dat dynamisch en optimistisch aanvoelt. Voor Monard Law kozen we voor een luxueus kleurenpalet van groene tinten gecombineerd met een warm oranje dat zorgt voor een menselijke touch. We zoeken steeds verder dan traditionele kleuren of associaties en gaan voor kleuren die écht raken.

Merkwaarden als basis 

Bij het kiezen van de juiste kleur voor je merk, is het proces evenzeer een kunst als een wetenschap. Het gaat om het begrijpen van je publiek, je boodschap en de essentie van je merk. Bij Mast doen we dit door je merkwaarden te bepalen in een strategische workshop. Op basis van je merkwaarden creëren we een kleurenpalet dat een emotionele brug vormt tussen je publiek en je merk. Zo nodig je je publiek uit en verbind je hen met de unieke wereld van jouw merk. Deze merkbeleving varieert van subtiele elementen op social media tot de fysieke beleving in een winkel of beursstand. 

Kleur in branding heeft geen one size fits all formule. Net zoals mensen individuele smaken en voorkeuren hebben, heeft elk merk zijn eigen unieke persoonlijkheid en waarden om uit te dragen. Het is dus een zoektocht om de kleur te vinden die het hart van je merk raakt en, bij uitbreiding, het hart van je publiek.

Elk merk is uniek 

Zo ook de kleuren. Wij zorgen steeds voor een sterk merk met passende kleuren. Die tot de verbeelding spreken en je in het hart raken. En zo voelt het juiste doelpubliek zich aangetrokken tot jouw merk.

Benieuwd welke kleuren passen bij jouw merk? We werken graag samen met fijne merken en mensen. Kom eens praten.

Geschreven door Rik Mockers
Creative Director bij Mast

Wil je ook graag opvallen?
Kom eens praten. We werken graag samen met fijne merken en mensen.

Contacteer ons

Meer inzichten