Tips & Tricks

Navigeren door de digitale overload? Vijf richtlijnen voor waardevolle content

Contentmarketeer Frouke is aan het brainstormen aan een tafel

We spenderen gemiddeld twee uur per dag op social media, waarbij we overspoeld worden met meer dan honderd social media posts. En dat is veel. Steeds meer mensen nemen daarom een pauze van sociale media of verminderen hun gebruik met een digitale detox.

Hoe zorg je ervoor dat mensen er toch voor kiezen om jouw content te lezen?

De vijf richtlijnen van onze Content Marketeer Frouke helpen je op weg.

1. Fill a need

Waar heeft je doelgroep nood aan? En waarom doe je wat je doet? Deel je verhaal en waarden op je social media en website, want dat is wat je onderscheidt van je concurrentie.

In een wereld waar pesticiden, toevoegingen en bewerkingen de norm zijn, verkoopt Coenen enkel pure en artisanale producten. Dat geeft mensen opnieuw vertrouwen in wat ze eten. Om dit vertrouwen te versterken, tonen we hun producten online en offline altijd samen met hun mensen én expertise. Want wanneer je ziet wie het product maakt en hoe het gemaakt wordt, ontstaat er begrip voor de kwaliteit en het vakmanschap achter elk product.


Door te focussen op eenvoud val je op tussen de drukte.

2. Wees consistent en houd het eenvoudig

In een digitale wereld vol schreeuwerige content trekt een aantrekkelijke, herkenbare branding en tone of voice de aandacht. Je moet je onderscheiden in acht seconden. Hierin is het visuele aspect een belangrijke differentiator.

Door te focussen op eenvoud val je op tussen de drukte. Houd daarom altijd vast aan dezelfde stijl en tone of voice, want dat zorgt voor herkenbaarheid.

Wanneer we voor Monard Law een artikel online uitlichten, hanteren we altijd hetzelfde format. Bij een post rond hun cultuur gebruiken we dan weer een ander format. Zo weet hun doelgroep welke posts informeren en welke amuseren.

3. Zet je mensen in de spotlight

Zet je medewerkers in de hoofdrol en deel hun verhalen. Hierdoor gaan potentiële medewerkers én klanten zich identificeren met je bedrijf. Want mensen willen samenwerken met een bedrijf dat weet waar het mee bezig is.

"
Fiere mensen trekken medewerkers én klanten aan.

4. Neem een duidelijk standpunt in

Veel bedrijven zijn bang voor hun reputatie. Maar door een duidelijk standpunt in te nemen, bouw je een loyale relatie op met je doelgroep. Durf te vertellen waar je voor staat. En deel bijvoorbeeld hoe jullie staan tegenover inclusiviteit op de werkvloer of work-life balance.


Content marketing draait niet enkel om het verkopen van producten, maar om het bieden van waarde en het opbouwen van vertrouwen bij je doelgroep.

Let op: link deze onderwerpen altijd aan je waarden. Als je er niet oprecht achter staat, vertel je er beter niet over. Want anders val je vroeg of laat door de mand. 

5. Vermijd sales praatjes

Praat online niet alleen over jezelf en je product of dienst. Richt je op de behoeften en uitdagingen van je doelgroep, en laat zien hoe jouw product of dienst hun leven verbetert. Dit zorgt ook weer voor identificatie, wat sneller leidt tot verkoop.

Online opvallen doe je in 2024 door te focussen op kwalitatieve content. Content die potentiële medewerkers én klanten aanspreekt. Eentje die waardevol is en altijd gelinkt is aan je waarden.

Met liefde geschreven door Frouke De Taeye
Contentmarketeer bij Mast

Wil je ook graag opvallen?
Kom eens praten. We werken graag samen met fijne merken en mensen.

Contacteer ons

Meer inzichten