Al snel werd duidelijk dat die zorgen voor niets waren, want een stage heeft net als doel om zo veel mogelijk bij te leren. Daarnaast zou ik ook als copywriter meewerken, waardoor ik vooral op mijn talige vaardigheden beroep zou kunnen doen.
“
Ik voelde me
meteen
part of the family
22 april was het dan zover, mijn eerste stagedag brak aan. Het verbaasde me hoe rustig ik de deur van het kantoor binnenging. Misschien kwam dat door mijn open ingesteldheid en nieuwsgierigheid om zo veel mogelijk bij te leren of misschien kwam dat ook wel door de warme, informele sfeer die me heel welkom liet voelen. Frouke liet me een-op-een kennismaken met Mast. Ze legde me uit wat de jobs van mijn collega’s inhouden, welke tools ze allemaal gebruiken en liet me enkele projecten zien, waar ik meteen van onder de indruk was. De fierheid waarmee ze over de projecten sprak, was voor mij zeer inspirerend. Ik ben die dag enthousiast thuisgekomen en voelde me meteen ‘part of the family’. Ik heb het echt getroffen met Mast als stageplek (en neen, ik schrijf dit niet onder dwang, geen paniek).

Eenvoud – Emotie – Menselijkheid
Dat het team het hart op de juiste plaats heeft, werd op de tweede dag nog duidelijker, toen ik met een ontbijt verwelkomd werd. Daarbij maakte ik meteen ook kennis met Jans humor, waar Frouke me de eerste dag op ‘voorbereid’ had. Gaandeweg leerde ik ook over Riks aversie voor warme zalm, Froukes liefde voor to-dolijsten en dat Bert en ik een passie voor overmatige koffieconsumptie delen (al heeft hij wel het excuus dat hij een driejarige dochter heeft die ‘s ochtends vroeg naast zijn bed staat).
“
Ze werken
niet alleen bij Mast,
ze zijn Mast.
Mast schuift eenvoud, emotie en menselijkheid naar voren als merkwaarden. En dat mensen centraal staan, voelde ik vanaf minuut één. Het zijn in de eerste plaats vrienden, die elkaar een luisterend oor bieden wanneer nodig. Ze dragen de merkwaarden ook zelf hoog in het vaandel, en dat maakt van hen zo’n krachtig team. Ze werken niet alleen bij Mast, ze zijn Mast.

MASTers in hun vak
Wat Mast typeert, is dat ze durven challengen. Want zoals Jan zegt: “vaak komen mensen voor een nieuw logo naar ons toe, maar wat ze eigenlijk nodig hebben is een nieuw merk”. Ze zijn stuk voor stuk expert in hun vak, en dat merk je ook in de manier waarop ze aan projecten werken. Daarbij hechten ze veel waarde aan elkaars feedback en ook aan de feedback van klanten. Want een project slaagt pas wanneer beide partijen tevreden zijn. Dat is een belangrijke pijler van het Mast-DNA.
Pennen, plannen en posten
Tijdens mijn korte stageperiode, voerde ik uiteenlopende opdrachten uit. Zo schreef ik enkele nieuwsbrieven om artikels van collega’s uit te lichten en filmde ik de Mastdag, waarvan ik de beelden tot een Instagram Reel verwerkte. Daarnaast bedacht ik enkele contentideeën voor de nieuwe contentkalender van Coenen en maakte ik content voor de socials van klanten of voor Mast zelf. Ik kreeg daarbij steeds de nodige, constructieve feedback, om niet alleen het eindproduct naar een hoger niveau te tillen, maar ook om als persoon te groeien.
“
Een goede
Instagrampost
maken is complexer
dan het lijkt.
Van heel dat lijstje, is het schrijven van een goede social media post misschien nog wel het moeilijkste, ook al doet de beperkte lengte van zo’n bericht anders vermoeden. Frouke leerde me de kneepjes van het vak, zoals ze dat in haar social media opleiding doet. Het is vaak een innerlijke strijd om eenvoud, emotie en menselijkheid in zo’n korte berichten te verwerken. Maar die uitdaging zorgt net voor voldoening wanneer het wel lukt. Een van de belangrijkste dingen die ik daarbij leerde, is eenvoud. Zit je in de knoop bij het schrijven van een tekst? Stel jezelf dan de vraag of het eenvoudiger kan. Vaak is dat de sleutel tot succes.
Kortom, een stage bij Mast is meer dan ik ooit had durven dromen. Een stageplek om ‘u’ tegen te zeggen, met professionaliteit en expertise van de bovenste plank, gecombineerd met een warme, toegankelijke werkcultuur.