Inzichten
Van oermerken tot billenkletsers: Blikvangers in branding en marketing

Van oermerken tot billenkletsers: Blikvangers in branding en marketing

Hoe steek je in een van communicatie verzadigde wereld nog boven het maaiveld uit met een opmerkelijke campagne, een sprekende brand of een originele slagzin? Als daar een sluitend antwoord op bestond, deed iedereen het. 


En toch. Af en toe slaagt een merk erin geschiedenis te schrijven; door te durven, door zichzelf voortdurend heruit te vinden of door simpelweg lang genoeg vol te houden. 

Met liefde geschreven door

Jan Matthé

Merkstrateeg bij Mast

Lees verder

We begeven ons op glad ijs door jou enkele van deze uitschieters voor te schotelen, want elke merkbeleving is subjectief. Wat wij een billenkletser vonden, wekt daarom bij jou nog geen lachsalvo op. Toch wagen we het erop. Al is het maar ter inspiratie.

Oudste branding

Voor de oudste vorm van branding moeten we terug naar het Mesopotamië van 3000 voor Christus, maar ook in het oude Griekenland en Turkije duiken rond die tijd vreemde merktekens op. Pottenbakkers en handelaars markeerden toen al hun producten met gepersonaliseerde stempels (bullae). De stempels - in de vorm van een figuur, een symbool of een naam - waren een indicatie van de maker, de inhoud en/of de kwaliteit.

Een bulla uit Anatolië, 18e eeuw v. Chr. 

Meest invloedrijke campagne

Rond de kerstperiode van 1995 verscheen voor het eerst de colonne rode “happiness”-vrachtwagens van Coca-Cola op televisie. Dagenlang liepen we rond met in ons hoofd: "holidays are coming, holidays are coming …”. Sindsdien staat het merk wereldwijd symbool voor de feestdagen. 

Trouwens, het beeld dat we vandaag hebben van de kerstman - met volle, witte baard, rood pak en vrolijke uitstraling - werd weliswaar in 1881 al bedacht door Thomas Nast, maar is pas door Coca-Cola begin jaren ‘30 verder gestileerd en in sneltempo gecommercialiseerd.

Meest legendarische campagne

Tijdens de Amerikaanse Super Bowl van 1984 lanceerde Apple een campagne om de allereerste Macintosh aan te kondigen. De commercial, gemaakt door Ridley Scott (bekend van films als Alien en Blade Runner), refereerde aan “1984” van George Orwell en maakte een sterk statement tegen het conformisme. Het filmpje positioneerde Apple meteen als een rebels merk voor vrijdenkende creatievelingen (hoewel het werkgeheugen van slechts 128 kB wellicht weinig ruimte liet voor creatieve uitspattingen). 

Het vaakst van logo veranderd

Van logo veranderen kan een goed idee zijn om je aan te passen aan veranderende trends en markten, zeker wanneer je product gevoelig is voor schommelingen in de voorkeur van consumenten. Voor grote merken is dat een ware evenwichtsoefening. Pepsi bestaat al ruim 130 jaar en heeft sindsdien meer dan 20 logo’s gehad. Zo willen ze voortdurend relevant blijven en nieuwe consumenten aantrekken.

Grappigste campagne

Humor is een krachtig instrument in marketing. Wie herinnert zich niet de Getupah-commercial van de Renault Clio uit de jaren ‘90? Een merk dat voluit de komische kaart trekt, is Old Spice. De campagne “The man your man could smell like” (2010) zette het merk voor bad- en verzorgingsproducten op de kaart met een mix van absurditeit, zelfspot en onverwachte wendingen.

Langstlevende merk

Al 40 generaties lang is Kongo Gumi in handen van dezelfde familie. Het Japans bedrijf werd opgericht in het jaar 578 door de Koreaanse immigrant Shigemitsu Kongo.

Sindsdien bouwde en restaureerde het bedrijf boeddhistische tempels in Japan. In 2006 - 1428 jaar na die allereerste werkdag - werd het overgenomen door een andere bouwfirma, maar Kongo Gumi blijft bestaan als dochteronderneming.

Fijnste partner om mee samen te werken

Eigen lof stinkt, dus je zal ons niet luidop horen zeggen dat het fijn samenwerken is met Mast. Daarom geven we het woord aan onze klanten:

  • “Vlot, informeel, creatief en vernieuwend, inspirerend en verrassend.”
    – Bert Plessers, Directeur Zorggroep Myna
  • “Fijne samenwerking. Een gevoel van vertrouwen en een stevige hand die ons begeleid heeft.”
    – Erwin Driesen, Zaakvoerder Ameleo (SBB)
  • “Een partner met kennis van zaken in zijn vakdomein, die meedenkt over de noden en hier gericht op inspeelt.”
    – Sven Coeckelbergs, Zaakvoerder CSW Automation
  • “Gemakkelijk om mee samen te werken. Efficiënt en professioneel.”
    – Ilse Sweeck, stafmedewerker Monard Law
  • “Gewoon proberen.”
    – Wilfried Paesmans, Zaakvoerder Paesmans Autogroep

Wie zijn wij om ze ongelijk te geven? Met onze focus op eenvoud, emotie en menselijkheid, maken we merken die mensen raken. De wereld veroveren is nog veraf, maar met af en toe een hart te veroveren komen we al een heel eind. 

Wil je ook de juiste mensen raken met je merk? Kom eens praten.

Schrijf je in

Je bent ingeschreven! Je ontvangt zeer binnenkort een bevestiging. Tot snel!
Oops! Something went wrong while submitting the form.