Inspiratie

Waarom je als B2B-CEO in 2024 meer op branding moet focussen

Als CEO van een B2B-bedrijf heb je ongetwijfeld een waslijst aan uitdagingen voor 2024. En dan kom ik je vertellen dat je je branding er óók nog eens bij moet nemen. 

Sorry not sorry! Want branding helpt je met meer uitdagingen dan je vermoedt. Vooral in technische of zakelijke sectoren.

Voor bedrijven in communicatie, IT, accountancy of andere professionele dienstverleningen wordt het steeds belangrijker om boven het maaiveld uit te steken. Sectoren zoals de bouw ondervinden dan weer hinder door een zwakke economie. Daarnaast blijft het vinden én behouden van talent voor veel B2B-bedrijven moeilijk. 

Hoe beter je branding, hoe meer slagkracht om voorsprong te nemen in een uitdagende markt. 

Hoe komt dat? 

Branding toont leiderschap, intern en extern

Branding is een rechtstreekse uiting van je leiderschap.  Ben je een innovator, maar heeft je bedrijf een ouderwetse of stoffige visuele identiteit? Dan denken buitenstaanders: “Zijn die wel echt innovatief?” Heb je stevige ambities, maar inactieve of oppervlakkige social media kanalen, dan denken potentiële klanten of werknemers al snel: “Gaat het daar wel goed?”

Sterke branding toont dat je klaar bent voor de toekomst en als bedrijf veerkrachtig en ambitieus bent. Het is een soort van zelfzekerheid die een enorme aantrekkingskracht heeft bij zowel werknemers als klanten.

IT-bedrijf Tricore is een goed voorbeeld. In een concurrentiële markt, maken ze via branding hun positie als challenger duidelijk. Zo slagen ze erin snel te groeien en toptalent aan te trekken. Bekijk de case.

Branding versterkt de loyaliteit van je medewerkers

Groei is natuurlijk geweldig. Maar het is minstens even belangrijk om die straffe medewerker of die trouwe klant aan je te binden. Ik hoor vaak in een eerste gesprek “Bert, wij hebben geen branding of marketing nodig. Wij doen het goed als bedrijf.” Good for you! Maar hoe zeker ben je dat over een jaar alles nog zo vlot gaat? En wat als een concurrent plots aantrekkelijker is of je bedrijf minder presteert? Mensen worden steeds kritischer en durven sneller over te schakelen naar een betere fit.

Onze HR-partner Flexorius leert ons dat bedrijven met een sterke interne cultuur minder verloop kennen. Combineer dit met een straffe branding en je versterkt die loyaliteit nog meer. Want een sterke merkidentiteit met je mensen in de hoofdrol zorgt voor ambitie en fierheid.

Case Monard Law

Karima startte in 2008 bij Monard Law als Personal Assistant van Erik Monard en groeide door naar HR Business Partner. Wij vertellen verhalen als het hare omdat fiere medewerkers je beste ambassadeurs zijn. Ambassadeurs geloven in je bedrijf, waarvoor je staat en verlaten je minder snel.

Belangrijke sidenote: ambassadeurschap is enkel mogelijk als zowel je cultuur als branding goed zitten. Daarom werken we samen met de HR-specialisten van Flexorius. Want HR en branding zijn onlosmakelijk verbonden.

Branding vormt de basis voor kwalitatieve groei

Loyale medewerkers en klanten vormen een sterk fundament voor verdere groei. Meer nog, ze zorgen mee voor die groei.

Case Goossens Metaal

Goossens Metaal heeft een loyaal team dat nieuwe lassers zoekt om verder te groeien. Een knelpuntberoep. Recent belde een kandidaat naar zaakvoerder Koen met de boodschap. “Ik keek op jouw social media en heb alle andere sollicitatiegesprekken afgezegd, ik wil bij jou komen werken.”

Waarom was deze kandidaat meteen overtuigd? Branding gebaseerd op je kernwaarden met je ambassadeurs in de hoofdrol, zorgt ervoor dat anderen zich makkelijker identificeren met je bedrijf. Goossens Metaal toont op hun social media kanalen hun hechte team en bedrijfscultuur. Nieuwe medewerkers die waarde hechten aan teamspirit en een familiale sfeer, solliciteren hierdoor sneller.

De eerste stappen naar een straffere branding

Branding wordt in 2024 nóg belangrijker om je positie te verankeren en verder te groeien. Ook als je actief bent in een niche of technische sector. Welke stappen moet je als CEO ondernemen om dit goed te doen?

  1. Zorg voor een uitgewerkt Merkmanifest waarin je kernwaarden, DNA en why op een heldere, inspirerende manier verwoord worden.
  2. Gebruik dit als basis om een opvallende, visuele identiteit uit te werken. Je huisstijl is niet gewoon een mooi logo, maar een visuele vertaling van je waarden en merkverhaal.
  3. Geef je mensen de hoofdrol in je branding, social media en andere communicatie met kwalitatieve foto- en videografie.

Geschreven door Bert Schols
Zaakvoerder en merkstrateeg bij Mast

Wil je ook graag opvallen?
Kom eens praten. We werken graag samen met fijne merken en mensen.

Contacteer ons

Meer inzichten